مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
منظور از "أنّ مثل عيسي عند الله کمثل آدم" چيست؟ تفسیر اطيب البيان (59)(ان مثل عيسي عند الله كمثل ادم ):(همانا مثل عيسي در نزد خدا مانندمثل آدم است )يعني كيفيت ولادت عيسي (ع ) بيش از اين دلالت ندارد كه وي بشري است نظير آدم ابوالبشر كه خلقتش غير معمولي و خارج از طبيعت مادي بود،پس جايز نيست در باره وي سخني زايد برآنچه در باره آدم گفته مي شودبيان گردد،(خلقه من تراب ثم قال له كن فيكون ):(خدا او را از خاك آفريد وسپس فرمان داد(باش )و او موجود شد )، چون آدم بشري بود كه خداوند او را ازخاك آفريد، بدون پدر و مادر و تنها با كلمه (كن ) وجودي موجوديت يافت ،پس قول خداوند عين فعل و ايجاد است . یکی از دلایل مسیحیان برای خدا بودن حضرت مسیح[1] تولد شگفت انگیز آن حضرت است. این پاسخ قرآن مشهورترین پاسخ به این به اصطلاح دلیل است. در واقع اگر قرار باشد بخاطر اینکه در تولد مسیح(ع) هیچ مردی نقش نداشته است، او را خدا حساب کنند، باید بپذیرند که آدم(ع) هم خداست(!!) زیرا طبق کتاب مقدس خودشان آدم نه پدری داشت و نه مادری.سایر دلایل مسیحیان بر خدا بودن حضرت مسیح نیز پاسخ داده شده است. 1.فرزند خدا بودن را مخصوص آن حضرت نمیدانند بلکه آنرا به تمام مؤمنین نسبت میدهند چنانکه کتاب مقدس داود را نیز فرزند خدا میخواند. آنچه در مورد حضرت مسیح(ع) منحصر به فرد است، خدا خوانده شدن اوست.تفسير الميزان به خوبي اين آيه را توضيح داده است كه بخشي از آن را با هم ميخوانيم: (ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 33درباره آدم مى گوئيم : او انسانى است كه خداى تعالى او را بدون پدر و مادر آفريده است ، و درباره عيسى (عليه السلام ) هم مى گوئيم : انسانى است كه خداى تعالى او را بدون پدر آفريده پس معناى آيه اين است كه : مثل عيسى نزد خدا و صفت و واقعيتى كه او نزد خدا دارد و يا به عبارتى آنچه خود خداى تعالى (آفريدگار وى به دست خود) از خلقت او اطلاع دارد، اين است كه كيفيت خلقت او شبيه به خلقت آدم است و كيفيت خلقت آدم اين بوده كه اجزائى از خاك جمع كرد و سپس به آن فرمان داد كه ((باش )) و آن خاك به صورت و سيرت يك بشر تمام عيار، تكون يافت ، بدون اينكه از پدرى متولد شده باشد.دو حجت و دليل بر نفى الوهيت عيسى (ع ) در تمثيل او به آدم (ع ) پس از اين بيان به حسب حقيقت ، دو حجت و دليل باز مى شود كه تك تك آن دو براى نفى الوهيت عيسى (عليه السلام ) كافى است
از آيه شريفه اين معنا برمى آيد كه خلقت عيسى (عليه السلام ) مانند خلقت آدم طبيعى و مادى است ، هر چند كه بر خلاف سنت جاريه الهى در نسلها بوده ، كه هر نسلى در تكون و پيدايش خود نيازمند به پدر است و نيز از ظاهر عبارت برمى آيد كه جمله : ((فيكون )) حكايت حال گذشته است ، پس ظاهر صيغه ((فيكون )) كه براى آينده است منظور نيست ، چون جريان گذشته را شرح مى دهد نظرات شما عزیزان: [ شنبه 5 آذر 1390برچسب:آیا راه ایمان برای کافران گشوده است؟, ] [ 11:11 ] [ اکبر احمدی ]
[
|
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |